In search of the SDGs

the role of libraries in the development of information skills and in the valorization of reading

Authors

  • Gilberto Bazarello Caires de Lima Senac São Paulo
  • Laiz Colosovski Lopes Senac São Paulo
  • Vera Lúcia Marques da Silva Senac São Paulo https://orcid.org/0000-0003-0071-8904

Keywords:

SDG, informational competence, reading, mediation, Senac São Paulo

Abstract

The objective of this paper is to reflect on the fundamental role of libraries as institutions which can assist their users in the development of their informational skills when dealing with the great information flow nowadays. In addition, this paper discusses the importance of libraries as spaces which promote the habit of reading and the pleasure of literature as possibilities of humanization and ethical considerations. These two characteristics of libraries and librarian’s performance are closely linked to the Sustainable Development Goals (SDGs), as we can see from practical examples of actions in the Libraries Senac Lapa Tito and Senac Francisco Matarazzo.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BELLUZZO, Regina Célia Batista. Competência em informação (CoInfo) e midiática: inter-relação com a agenda 2030 e os objetivos de desenvolvimento sustentável (ODS) sob a ótica da educação contemporânea. Revista Folha de Rosto, [s. l.], v. 4, n. 1, p. 15-24, 2018. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/52552. Acesso em: 04 jul. 2022.

BRAYNER, Cristian. A biblioteca de Foucault: reflexões sobre ética, poder e informação. São Paulo: É Realizações Editora, 2018.

CANDIDO, Antonio. Vários escritos. [S. l.]: Editora Ouro Sobre Azul, 2004.

LANKES, David. Expect More: melhores bibliotecas para um mundo complexo. São Paulo: FEBAB, 2016.

MILANESI, Luis. Centro de cultura: forma e função. São Paulo: Hucitec, 1990.

ONU. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. Trad. Centro de Informação das Nações Unidas para o Brasil (UNIC Rio). [S. l.]: ONU, out 2015. Disponível em:

TODOROV, Tzvetzan. A literatura reduzida ao absurdo. In: TODOROV, Tzvetzan. A literatura em perigo. Rio de Janeiro: DIFEL, 2009, p. 25-33. Disponível em: https://aedmoodle.ufpa.br/pluginfile.php/357706/mod_resource/content/1/Todorov_A%2Bliteratura%2Bem%2Bperigo.pdf">https://aedmoodle.ufpa.br/pluginfile.php/357706/mod_resource/content/1/Todorov_A%2Bliteratura%2Bem%2Bperigo.pdf. Acesso em: 28 jul. 2022.

WOLF, Maryanne. O cérebro no mundo digital: os desafios da leitura na nossa era. São Paulo: Contexto, 2019.

Published

2023-03-20

How to Cite

LIMA, G. B. C. de; LOPES, L. C.; SILVA, V. L. M. da. In search of the SDGs: the role of libraries in the development of information skills and in the valorization of reading. Senac.DOC: revista de informação e conhecimento, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 61–73, 2023. Disponível em: https://senacdoc.senac.br/doc/article/view/110. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Artigos