Senac PE – Creative Writing Project:

classroom chronicles

Authors

  • Alessandra Jácome de Santana Senac Pernambuco
  • Maria Auxiliadora de Albuquerque Senac Pernambuco

Keywords:

cultural action in libraries; library network; Senac library network in Pernambuco; creative writing Project, cultural action in libraries, library network, Senac Pernambuco, creative writing Project

Abstract

In 2020, the team of Librarians of Senac Pernambuco was provoked to propose a work plan for the year 2021, which contemplated cultural action in a virtual environment as a way of facing the Coronavirus during the year 2020, when the libraries were, as information units, unable to start and/or continue the services and activities of face-to-face interaction with the public of the libraries. Gradually, with the advancement and success of the measures to combat the COVID-19 in the country, everyday activities were partially resumed, taking the necessary precautions and respecting the entire protocol of Senac-PE to combat COVID-19. However, it would not be possible to carry out in-person cultural action, since there could be no agglomerations. In this context, the Creative Writing Project: classroom chronicles was created and elaborated to meet the current need. This article seeks to describe how the project was planned, organized and executed, as well as the results that were, at the end of the first edition, materialized in the form of digital books and publications at a Senac Pernambuco event. The participation of the Librarians and Senac PE employees; the choice of target audience; the registration and transmission platform for the project workshops; the publicity of the event; the performance of the participants (teachers and coordinators) and of the workshop participants (guests and collaborators) are described here

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBUQUERQUE, Maria Auxiliadora de. Nota da organizadora. In: ALBUQUERQUE, M. A.; FERREIRA, J. P.; SANTANA, A. J. (org.). Escrita criativa: crônicas de sala de aula. Recife: Senac Pernambuco, 2022. No prelo.

BARBOSA, Amilcar Bettega. Da leitura à escrita: a construção de um texto, a formação de um escritor. 2012. Tese (Doutorado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012. Disponível em: https://repositorio.pucrs.br/dspace/handle/10923/4096. Acesso em: 15 jan. 2021.

BELLOTO, Sonia. Você já pensou em escrever um livro?. São Paulo: Ediouro, 2008.

COSTA, Luiz Henrique Monteiro Barreto da. Apresentação. In: COSTA, L. H. M. B. da; GONÇALVES, S. F. P.; SILVA, E. J. da (org.). Mói de sabedoria. Recife: Senac Pernambuco, 2022. p. 5.

BRIDGET MCNULTY. 6 STORY conflicts possible in your book. [S. l.]: Now Novel, 2017. Disponível em: https://www.nownovel.com/blog/kind-conflictspossible-story. Acesso em: 2 maio 2020.

HOLANDA, Ana. Como se encontrar na escrita: o caminho para despertar a escrita afetuosa em você. [S. l.]: Bicicleta Amarela, 2018.

KOCH, Stephen. Oficina de escritores: um manual para a arte da ficção. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

KOHAN, Silvia Adela. Como escrever diálogos: a arte de desenvolver o diálogo no romance e no conto. Belo Horizonte: Gutenberg, 2013. (Guia do escritor, 1).

KOHAN, Silvia Adela. Como narrar uma história: da imaginação à escrita todos os passos para transformar uma ideia num romance ou num conto. Belo Horizonte: Gutenberg, 2013. (Guia do escritor, 3).

KOHAN, Silvia Adela. Os segredos da criatividade: técnicas para desenvolver a imaginação, evitar bloqueios e expressar ideias. Belo Horizonte: Gutenberg, 2013. (Guia do escritor, 4).

LAMOTT, Anne. Palavra por palavra: instruções sobre escrever e viver. Rio de Janeiro: Sextante, 2011.

MARCELOS, João de. Introdução à escrita criativa. Lisboa: Colibri, 2009.

NIZO, Renata Di. Escrita criativa: o prazer da linguagem. São Paulo: Summus, 2008.

PROSE, Francine. Para ler como um escritor: um guia para quem gosta de livros e para quem quer escrevê-los. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

REIS, Vilto. Ideias de conflitos para escrever histórias com personagens inesquecíveis. [S. l.]: Vilto Reis, 2017. Disponível em: https://viltoreis.com/ideias-de-conflitos/. Acesso em: 13 maio 2018.

ROCHA, Júlio. Técnicas para escrever ficção. Rio de Janeiro: Vermelho Marinho, 2010.

TORREÃO, Luciana Ferreira. Apresentação. In: ALBUQUERQUE, M. A.; FERREIRA, J. P.; SANTANA, A. J. (org.). Escrita Criativa: crônicas de sala de aula. Recife: Senac Pernambuco, 2022. No prelo.

Published

2023-03-20

How to Cite

SANTANA, A. J. de; ALBUQUERQUE, M. A. de. Senac PE – Creative Writing Project: : classroom chronicles. Senac.DOC: revista de informação e conhecimento, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 16–26, 2023. Disponível em: https://senacdoc.senac.br/doc/article/view/103. Acesso em: 15 may. 2024.

Issue

Section

Artigos