Role of the library and the librarian in the context of user education

experience report

Authors

Keywords:

user education, information literacy, informational skills, university library

Abstract

The democratization of access to information, provoked by the technological evolution experienced today, brought with it the need to develop skills in the search and use of information. The librarians have, as their role, the training of users; they need to develop informational skills in students/researchers through informational literacy. The article presents the role of the university library and the librarian, presenting the experience report of Senac-DF Library Network, pointing out the main difficulties faced and their evolution. Faced with the new challenges, the
present work emphasizes the importance of libraries organizing themselves and planning their services according to the needs and preferences of their users, because they are not for books – they are for people.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANJOS, Cláudia Regina dos; CALIXTO, Ana Paula da Cruz; MARTINS, Robson Dias. Reflexões sobre o papel do bibliotecário de referência na transferência da comunicação científica. Biblionline, João Pessoa, v. 8, n. 1, p. 12-18, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/biblio/article/view/10570/7506. Acesso em: 23 maio 2022.

CAREGNATO, Sônia Elisa. O desenvolvimento de habilidades informacionais: o papel das bibliotecas universitárias no contexto da informação digital em rede. Revista de Biblioteconomia e Comunicação, Porto Alegre, v. 8, p. 47-55, jan./dez., 2000. Disponível em: http://eprints.rclis.org/11663/1/artigoRBC.pdf. Acesso em: 24 maio 2022.

CASAGRANDE, Carla Rosana Silva. O bibliotecário e a competência informacional: atribuições educativas e imbricações relativas ao processo de escrita e desenvolvimento da leitura crítica. Porto Alegre: UFRGS, 2007. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/28486/000667008.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 03 abr. 2022.

FACULDADE SENAC-DF: como normalizar trabalhos acadêmicos. Apresentação de Mônica Coelho dos Reis van Landuyt. Brasília, DF: Senac-DF, 2020. 4 vídeos (79 min). Publicado pelo canal Senac-DF. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=NeWd7-p2A9A&list=PL6ZVANsiZCVfmoPGONGtX4i58gD9Ryyvd. Acesso em: 24 maio 2022.

FACULDADE SENAC-DF: como pesquisar na internet. Apresentação de Mônica Coelho dos Reis van Landuyt. Brasília, DF: Senac-DF, 2020. 4 vídeos (82 min). Publicado pelo canal Senac-DF. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=NeWd7-p2A9A&list=PL6ZVANsiZCVfmoPGONGtX4i58gD9Ryyvd. Acesso em: 24 maio 2022.

FREITAS, Talita Cristiane Sutter. A percepção dos discentes sobre dificuldades na produção do trabalho acadêmico. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL, 9., 2012, Caxias do Sul. Anais eletrônicos [...]. Caxias do Sul: Universidade de Caxias do Sul, 2012. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/77/721. Acesso em: 3 abr. 2022.

NUMI APRENDIZAGEM CRIATIVA. Exit: saídas para criar experiências criativas de aprendizagem. Brasília, DF: [NUMI], 2020.

ROSSI, Tatiana; COSTA, Marília Damiano; PINTO, Adilson Luiz. Competências requeridas aos bibliotecários na prestação de serviços de informação em bibliotecas universitárias. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 19, n. 1, p. 111-123, jan./jun., 2014. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/941/pdf_92. Acesso em: 23 maio 2022.

SANTOS, Andréa Pereira dos; FIALHO, Janaina Ferreira. O papel do bibliotecário como mediador do letramento informacional na biblioteca pública, escolar e universitária, algumas reflexões. Goiânia: UFG, [2012?].

SANTOS, Daniel Ribeiro et al.. Iniciativas para construção do programa de capacitação de usuários do sistema de bibliotecas e arquivos da Universidade Federal Fluminense. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação,, São Paulo, v. 13, p. 519-542, 2017. Número especial. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1015/681. Acesso em: 3 abr. 2022.

SOUTO, Leonardo Fernandes. O leitor universitário e sua formação quanto ao uso de recursos informacionais. Biblios, Rio Grande, n. 17, p. 16-24, jan./mar., 2004. Disponível em: http://eprints.rclis.org/5456/1/2004_003.pdf. Acesso em: 3 abr. 2022.

Published

2023-03-20

How to Cite

VAN LANDUYT, M. C. dos R. . Role of the library and the librarian in the context of user education: experience report. Senac.DOC: revista de informação e conhecimento, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 49–60, 2023. Disponível em: https://senacdoc.senac.br/doc/article/view/109. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos