Mixed libraries as a space for the implementation of Objective 4 from the 2030 Agenda

Authors

Keywords:

school library, university library, mixed library, Agenda 2030, Objective 4 – Quality Education

Abstract

Understanding new concepts is a challenge. Based on this principle, the objective of this paper is to present the concept of “school library” and “university library”, and the result of the combination of these two typologies, which makes them a mixed library. In addition, it shows as the
mixed library can assist in the implementation of the 2030 Agenda, established by the United Nations, especially regarding the Objective 4 – Quality Education. Therefore, there are numerous actions which integrate the different audiences that can be carried out to take advantage of the
collective space of the library and help in achieving the goal of sustainable development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Lei n. 12.244, de 24 de maio de 2010. Dispõe sobre a universalização das bibliotecas nas instituições de ensino do País. Brasília, DF: Presidência da República, Casa Civil, 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12244.htm">http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12244.htm. Acesso em: 10 jun. 2022.

CÔRTE, Adelaide Ramos e; BANDEIRA, Suelena Pinto. Biblioteca escolar. Brasília, DF: Briquet de Lemos, 2011.

FAVERIN, Victor. Indicadores de novos rumos: objetivos de desenvolvimento sustentável são um farol para ações governamentais e empresariais até 2030. Meio Ambiente Industrial & Sustentabilidade, São Paulo, v. 131, n. 22, p. 24-29, mar./abr. 2018.

FEDERAÇÃO BRASILEIRA DE ASSOCIAÇÕES DE BIBLIOTECÁRIOS E INSTITUIÇÕES (FEBAB). Bibliotecas por um mundo melhor. Brasília, DF: FEBAB, 2018. Disponível em: http://repositorio.febab.org.br/items/show/4563. Acesso em: 18 jun. 2022.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2010.

IFLA; UNESCO. Manifesto da IFLA/UNESCO para biblioteca escolar. [S. l.]:IFLA, 2000. Disponível em: https://archive.ifla.org/VII/s11/pubs/portuguesebrazil.pdf. Acesso em: 16 jun. 2022.

INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS AND INSTITUTIONS (IFLA). As bibliotecas e a implementação da Agenda 2030 da ONU. [S. l.]: IFLA, 2015. Disponível em:

LANKES, David. Expect more: melhores bibliotecas para um mundo complexo. São Paulo: FEBAB, 2016.

LÜCK, Esther Hermes et al. A Biblioteca Universitária e as diretrizes curriculares do ensino de graduação. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 11., Florianópolis, 2000. Anais [...]. [S. l.]: SNBU, 2000. Disponível em: http://www.geocities.ws/csouza952/t024.pdf. Acesso em: 28 maio 2022.

LEITÃO, Bárbara Júlia Menezello. Avaliação qualitativa e quantitativa numa biblioteca universitária: grupos de foco. Niterói: Intertexto; Rio de Janeiro: Interciência, 2005.

MACHADO, Marli. A biblioteca universitária e suarelação com o projeto de um curso de graduação. 2009. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2009. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/92197/273668.pdf?sequence. Acesso em: 16 jun. 2022.

MATTOS, Ana Luiza de Oliveira; PINHEIRO, Michele. O perfil das novas bibliotecas escolares universitárias (bibliotecas mistas) nas instituições de ensino privado no estado de Santa Catarina. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 11, n. 1, p. 171-184, jan./jul., 2006. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/474/601. Acesso em: 17 jun. 2022.

ONU. Objetivo 4: Educação de Qualidade. [S. l.]: ONU, [2022a]. Disponível em: https://unric.org/pt/objetivo-4-educacao-de-qualidade-2/#:~:text=At%C3%A9%202030%2C%20garantir%20que%20todas,de%20aprendizagem%20relevantes%20e%20eficazes. Acesso em: 26 jun. 2022.

ONU. Sobre o nosso trabalho para alcançar os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável no Brasil. [S. l.]: ONU, [2022b]. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs. Acesso em: 15 jun. 2022.

ROCA, Glòria Durban. Biblioteca escolar hoje: recurso estratégico para a escola. Porto Alegre: Penso, 2012.

ZAMBAN, Debora; CAPRI, Daniela; FRAINER, Juliana; PORTO, Morena Pereira. Relato de experiência: a biblioteca universitária transformada em biblioteca mista. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, Fortaleza, v. 13, n. esp., p. 907-918, nov. 2017. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1007/853. Acesso em: 16 jun. 2022.

Published

2023-03-20

How to Cite

SOUZA, G. J. de; BRAVO, C. da S.; COSTA, E. R.; SANTOS, J. A. dos; FORTUNATO, V. A. de O. Mixed libraries as a space for the implementation of Objective 4 from the 2030 Agenda. Senac.DOC: revista de informação e conhecimento, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 88–96, 2023. Disponível em: https://senacdoc.senac.br/doc/article/view/108. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos