Atendimento remoto das bibliotecas via Microsoft Teams

relato de experiência do Senac São Paulo

Authors

  • Cristiane Camizão Rokicki Senac São Paulo
  • Estevão de Jesus Bento Senac São Paulo
  • Tarciana de Souza Barbosa Migotto Senac São Paulo

Keywords:

Reference space of library; Student service; Senac São Paulo Library; Microsoft Teams; School community

Abstract

The scenario is the pandemic and the closing of the libraries and even when the opening is released for a while with the return of classes, the permanence in the space of interaction is impaired and for a time the occupation of the place in an autonomous way, now it is only done by appointment to pick up books at the counter. Faced with this scenario, the Senac Campinas team in the State of São Paulo seeks innovation by creating a space for connecting students and teachers, a kind of classroom at Microsoft Teams, a system adopted by the institution to meet the demands of remote classes. Thus, the team tries to make the calls using the chat resources, scheduling meetings and publishing content organized in channels. In addition to strengthening the existing partnership between the library teams with the educational coordination. In this scenario, the article intends to report the experience and details of this process of creating the Teams Library at Senac São Paulo, which from July 2020 to February 2021, will present the initial process and the results obtained so far, with the creation of the virtual space in all Senac São Paulo units, as the main service resource for the school community, also serving as a space for interaction with the external community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiane Camizão Rokicki, Senac São Paulo

Mestre em Moda, Cultura e Arte pelo Centro Universitário Senac em São Paulo, com pesquisa sobre cultura  imaterial. Especialista em Gerenciamento de Sistemas e Serviços de Informação pela FESPSP. Atualmente é  coordenadora da Rede de Bibliotecas do Senac/SP, sendo responsável em desenvolver soluções educacionais na Gerência de Desenvolvimento. De 2012 a 2014, foi Presidente do Conselho Regional de Biblioteconomia da oitava região.

Estevão de Jesus Bento, Senac São Paulo

Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (2011); Pós-graduado em Análise e  Projetos de Sistemas pela Universidade Paulista (UNIP/1998); Bacharel em Ciências Contábeis pelo Centro  Universitário Padre Anchieta (1994). Atualmente é Técnico Supervisor Educacional e coordenador educacional em cursos de Educação Profissional na Unidade de Campinas do Senac/SP.

Tarciana de Souza Barbosa Migotto, Senac São Paulo

Graduação em Biblioteconomia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1999); MBA em Gestão de Unidade de Informação pelo Centro Universitário Central Paulista (2007); MBA em Gestão de Pessoas pelo Centro Universitário Salesiano de São Paulo (2016). Atualmente, Bibliotecária, gestora das Unidades do Senac em Campinas, São João da Boa Vista, Itapira e Mogi-Guaçu.

References

BRASIL. Lei n. 12.224 de 24 de maio de 2010. Dispõe sobre a universalização das bibliotecas nas instituições de ensino do País. Brasília, DF: Presidência da República, Casa Civil, 24 maio 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12244.htm. Acesso em: 14 abr. 2021.

DEWEY, John. Democracia e educação: capítulos essenciais. Tradução de Roberto Cavallari Filho. São Paulo: Ática, 2007.

BARATIN, Marc; JACOB, Cristian (org.). O poder das bibliotecas: a memória dos livros no ocidente. Tradução de Marcela Mortara. Rio de Janeiro: UFRJ, 2000.

LANKES, R. David. Expect more: melhores bibliotecas para um mundo complexo. Tradução de Jorge do Prado. São Paulo: Febab, 2016.

MICROSOFT. Obtenha tudo gratuitamente. [S. l.]: Microsoft, 2021. Disponível em: https://www.microsoft.com/pt-br/microsoft-teams/free. Acesso em: 31 mar. 2021.

MICROSOFT. Adicionar uma SharePoint, uma lista ou uma biblioteca de documentos como uma guia no Teams. [S. l.]: Microsoft, 2021. Disponível em: https://support.microsoft.com/pt-br/office/adicionar-uma-lista-ou-p%C3%A1gina-do-sharepoint-a-um-canal-noteams-131edef1-455f-4c67-a8ce-efa2ebf25f0b. Acesso em: 12 abr. 2021.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2011.

ROKICKI, Cristiane Camizão, BENTO; Estevão de Jesus; MIGOTTO, Tarciana de Souza Barboza. Atendimento remoto das bibliotecas: passo a passo para a criação da biblioteca no MS Teams. Colaboração de Ana Luiza Marino Kuller e Cely Monti Di Gregório. São Paulo: Senac São Paulo, Gerência de Desenvolvimento, 2020. Disponível em: http://www.intranet.sp.senac.br/arquivos/gd2/Atendimento_remoto_das_bibliotecas. Acesso em: 18 de mar. 2021.

SENAC. Profissionais das bibliotecas das unidades do Senac São Paulo compartilham experiências e os desafios na atuação educacional e sociocultural utilizando a plataforma Teams da Microsoft. São Paulo: [Senac São Paulo], 2021. Disponível em: https://www.facebook.com/senacaclimacaosp/videos/436157430797011. Acesso em: 18 mar. 2021.

Published

2021-09-14

How to Cite

ROKICKI, C. C.; BENTO, E. de J. .; MIGOTTO, T. de S. B. . Atendimento remoto das bibliotecas via Microsoft Teams: relato de experiência do Senac São Paulo . Senac.DOC: revista de informação e conhecimento, [S. l.], v. 6, n. esp., p. 41–63, 2021. Disponível em: https://senacdoc.senac.br/doc/article/view/82. Acesso em: 23 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)